دبستان غیردولتی پسرانه بینش نو اداره آموزش و پرورش استان همدان

طرح درس هنر 1403-1402











طرح درس هنر1402-1401

پایه اول

  • نقاشی آزاد – دست ورزی
  • نقاشی با اشکال ساده هندسی (پایه) دایره ،مربع ، مستطیل، مثلث
  • نقاشی به کمک تلفیق اشکال هندسی (ساده)
  • نقاشی با موضوع مشخص و معین
  • نقاشی به کمک داستان خوانی و کشیدن نقاشی با توجه به موضوع داستان
  • نقاشی آزاد – با توجه به آموزش های داده شده
  • نقاشی با شعر و داستان
  • خواندن شعرهای کوتاه با مفاهیم ساده و کشیدن نقاشی مرتبط با موضوع

در نقاشی برای پایه اول نکته اصلی دوستی معلم با دانش آموز،ایجاد فضایی شاد و دوستانه در کلاس- هنر نکته اصلی و مهم نیز می باشد، آموزش نقاشی عمدتا بر اساس شکل های پایه و ساده در هنر می باشد. آموزش دانش آموز بدون استفاده از خط کش یا وسیله دیگری شکل ذلیره را به کمک دست خود بکشد و همچنین بتواند با کمک دست خود نقاشی هایی با کمک ذلیره و نیم دایره را ترسیم کند وحتی در شکل هایی مثل مربع و مستطیل نیز فقط با کمک دست خود برسد، همچنین دانش آموز بتواند به مرور زمان در ذهن خود،فضاسازی مناسب با موضوع را انجام دهد و به مرور زمان یاد بگیرد که در زمان رنگ آمیزی با مداد رنگی دقت و تمرکز بیشتری داشته باشد و با کیفیت بهتری رنگ آمیزی را انجام دهد.

پایه دوم

  • نقاشی آزاد
  • نقاشی با کمک اشکال هندسی و تلفیق اشکال هندسی با هم
  • نقاشی با موضوعات ساده مثل طبیعت و فصل ها (موضوعات مشخص)
  • نقاشی با کمک اعداد فارسی ، انگلیسی (ساده و ابتدایی)
  • نقاشی به کمک حروف (فارسی، انگلیسی)
  • نقاشی با شعرخوانی و کشیدن نقاشی با توجه به شعر خوانده شده در کلاس
  • نقاشی به کمک تصویر سازی ذهنی

آموزش هنر در پایه دوم در واقع تکامل پایه اول و ادامه راه می باشد، استفاده از اشکال پایه در آموزش نقاشی دایره ،مستطیل ، مربع ، مثلث و گاه ترکیب این شکل ها  با هم ، داستان خوانی ،آموزش رنگ آمیزی با مداد رنگی بدون خط خوردگی (تمیزی رنگ آمیزی )، دقت در کشیدن اشکال هندسی ، شکوفایی ذوق و دقت در هنر نقاشی کشیدن ، علاوه بر محیط دوستانه کلاس، نظم در نقاشی لازم می باشد که آموزش داده می شود، البته پرورش قوه ی تخیل در دانش آموز در نظر گرفته می شود.

پایه سوم

  • نقاشی با کمک ترکیب اشکال هندسی
  • نقاشی به کمک اشکال(هندسی و پایه )
  • نقاشی با کمک اعداد (فارسی ، انگلیسی)
  • نقاشی به کمک حروف (فارسی ، انگلیسی)
  • نقاشی با موضوع مشخص همراه با فضاسازی متناسب با موضوع
  • نقاشی حیوانات ، پرنده ها-و آموزش رنگ های هم خانواده و رنگ آمیزی به کمک رنگ های هم خانواده
  • نقاشی به کمک داستان خوانی یا شعر خوانی
  • نقاشی به کمک تصویر ساز

در کلاس سوم ایجاد ارتباط دوستی در کلاس اولویت کار است که در کنار آن آموزش مرحله به مرحله، دقت در دیدن ،یا واژه ی نگا کردن در هنر را آرام  و پیوسته به دانش آموز می دهیم ، علاوه بر آموزش بر اساس اشکال پایه هندسی ،شروع نقاشی از موجودات زنده در طبیعت به عنوان مثال کشیدن یک شاخه گل و نحوه ی رنگ آمیزی از تیره به روشن کنار رنگ های هم خانواده و اینکه دانش آموز در نگاه به امور اطراف خود با دقت بیشتر ببیند، تا بتواند در درس نقاشی نکات ریز موجود (به طور مثال در یک شاخه گل) را متوجه شود و دقت کافی در این امر را داشته باشد.

پایه چهارم

  • نقاشی آزاد- آموزش نقاشی های ساده با توجه به آموزش های قبل
  • نقاشی پرندگان با روش های بسیار ساده و زیبا
  • نقاشی فضای طبیعت – پرندگان- شاخه درخت با روش اعداد وحروف و روش های ساده
  • آموزش رنگ های هم خانواده – توضیح شیوه ی ساخت رنگ های هم خانواده و شناخت رنگ های هم خانواده
  • نقاشی طبیعت ساده –(گل) در طرح ها و مدل ها ی مختلف و آموزش شیوه رنگ آمیزی
  • نقاشی اشکال و طرح های مختلف با طرح ها و خطوط لازم برای آموزش کشیدن خط های نرم و منحنی
  • تصویر سازی ذهنی با موضوعات ارائه شده

 در پایه چهارم تمرکز بیشتر بر شناخت رنگ های اصلی- رنگ های درجه دوم و رنگ های هم خانواده است.کشیدن طرح هایی که لازم به تمرکز و دقت بیشتری نسبت به پایه های قبل دارد.

پایه پنجم

  • نقاشی با موضوع آزاد
  • نقاشی طرح هایی که بتواند دست ورزی داشته باشد که دارای طرح ها و خطوط نرم باشد مثل ماهی و گل و....
  • استفاده از طرح هایی مثل ماهی یا...که در آن بتوان برای رنگ آمیزی زیباتر از رنگ های هم خانواده استفاده کرد
  • آموزش-قرینه سازیتقارن-تناسب در هنر
  • نقاشی طرح هایی مثل انگور – کوزه و...برای آموزش و تناسب
  • آموزش رنگ آمیزی با مداد رنگی – نحوه رنگ آمیزی میوه ها و شکل هایی از تیره به روشن و ترکیب رنگ های مداد رنگی
  • آموزش شناخت رنگ های اصلی- درجه دوم و چه زمانی باید از رنگ ها استفاده کرد

بیشتر پرداختن به طرح هایی همچون کوزه، خوشه انگور،ماهی و... برای اینکه دانش آموز کم کم مهارت کشیدن طرح های بزرگ دارای خطوط نرم و منحنی را بیاموزد و اعتماد به نفس کافی برای کشیدن طرح های بزرگ را به دست آورد.

پایه ششم

  • نقاشی با موضوع مشخص (رنگ آمیزی با مداد رنگی - رنگ)
  • نقاشی با موضوع مشخص (رنگ آمیزی با مداد سیاه - تیره و روشن)
  • نقاشی با خطوط نرم – منحنی-اشیا جاندار-بی جان(شیوه رنگ آمیزی با مداد رنگی)
  • طراحی – ساده و ابتدایی با اشیا بی جان –کوزه ، پارچ آب و...
  • آموزش تناسب-تعادل-تقارن
  • طراحی و نقاشی ساده اشیایی همچون گل و کوزه و... انتخاب رنگ های هم خانواده – شیوه رنگ آمیزی از تیره به روشن با کمک رنگ های هم خانواده

متن پایانی

آنچه که به طور کلی برای دانش آموزان عزیز در نظر گرفته شده است طی یک دوره ی سه مرحله ای می باشد که هر مرحله شامل 3 ماه است:

  • 3 ماهه اول (پاییز)بیشتر برمبنای دوستی دانش آموز با معلم ، آموزش ها بیشتر بر پایه ی آموزش مستقیم معلم-پای تابلو که توسط معلم طراحی و کشیده می شود و دانش آموز عینا همان را تکرار کرده تا نقاط قوت خود را بشناسد.
  • 3 ماهه دوم (زمستان) آموزش ها براساس آنچه تا به حال آموزش داده شده از دانش آموز به روش های مختلف خواسته می شود تا آنچه را آموخته در شکل های مختلف ارائه دهد نقاشی و طراحی با موضوع های مشخص. داستان و تصویر سازی
  • 3 ماهه سوم(بهار)در پایان ترکیب هر 2 روش با هم –آموزش مستقیم – آموزش موضوعی –آموزش داستانی-فضاسازی- رنگ شناسی و رنگ ها هم خانواده

معنای هنر و نقش هنر در موفقیت دانش آموزان

علم ، معرفت ،دانش ، فضل ،فرزانگی ،کمال ،کیاست .

هنر دو بعد دارد یک بعد آن دلالت بر فرزانگی فرهیختگی و کمال دارد بعد دیگر آن توانایی بیان افکار احساسات و عواطف تخیلات و تفکرات در قالب یکی از رشته های هنری است. آمیزه ای از این دو بعد هنرمندی است که زیبایی های جهان را شناخته و جهان را در کمال زیبایی می بیند.

هنر موجب تقویت و تکمیل مهارت های خواندن و نوشتن و توسعه زبان می شود. نقاشی فعالیتی آشنا و عادی است که بر رشد ذهنی بچه ها تاثیر زیادی دارد کودکان به نقاشی علاقه دارند و با هر چه در دسترس آن ها باشد طرح هایی می کشند که متناسب با سن و روحیه آن ها است . از آن جا که نقاشی فعالیتی هنری است به موازات رشد ذهنی و جسمی کودکان و به رشد همه جانبه دانش آموزان تاثیر می گذارد.

اهداف و اصول برنامه درسی هنر

اهداف کلی برنامه درسی هنر

  • آشنایی با طبیعت به عنوان منبع الهام بخش آفرینش های هنری
  • آشنایی با رشته های هنری (نقاشی، کاردستی،تربیت شنوایی،نمایش، قصه گویی)
  • آشنایی مقدماتی با ابزار و مواد هر یک از رشته های هنری
  • آشنایی با میراث فرهنگی و هنری

اصول برنامه درسی هنر

  • جامعیت محتوایی
  • انعطاف پذیری
  • کودک محوری
  • پرورش خلاقیت
  • تلفیق رشته های هنری

تربیت هنری

انجام دادن فعالیت های هنری در فضایی که کودکان آزادانه تخیل و اندیشه کنند حواسشان را تقویت می کنند. ظرفیت های نهفته هوش و تفکرشان پرورش می یابد عواطف و احساساتشان توسعه می یابد و استعداد و خلاقیتشان شکوفا می شود که به تربیت هنری منجر می شود.

ارائه فرصت تمرین هنری به دانش اموزان دارای مزایای فراوانی است که برخی از آن ها عبارتند از :

  • افزایش هوش
  • توسعه مهارت های فکری
  • ایجاد اعتماد به نفس
  • نشان دادن پاسخ های احساسی و هیجانی مثبت به یادگیری
  • مشارکت از طریق انواع سبک های یادگیری