پایه اول
در نقاشی برای پایه اول نکته اصلی دوستی معلم با دانش آموز،ایجاد فضایی شاد و دوستانه در کلاس- هنر نکته اصلی و مهم نیز می باشد، آموزش نقاشی عمدتا بر اساس شکل های پایه و ساده در هنر می باشد. آموزش دانش آموز بدون استفاده از خط کش یا وسیله دیگری شکل ذلیره را به کمک دست خود بکشد و همچنین بتواند با کمک دست خود نقاشی هایی با کمک ذلیره و نیم دایره را ترسیم کند وحتی در شکل هایی مثل مربع و مستطیل نیز فقط با کمک دست خود برسد، همچنین دانش آموز بتواند به مرور زمان در ذهن خود،فضاسازی مناسب با موضوع را انجام دهد و به مرور زمان یاد بگیرد که در زمان رنگ آمیزی با مداد رنگی دقت و تمرکز بیشتری داشته باشد و با کیفیت بهتری رنگ آمیزی را انجام دهد.
پایه دوم
آموزش هنر در پایه دوم در واقع تکامل پایه اول و ادامه راه می باشد، استفاده از اشکال پایه در آموزش نقاشی دایره ،مستطیل ، مربع ، مثلث و گاه ترکیب این شکل ها با هم ، داستان خوانی ،آموزش رنگ آمیزی با مداد رنگی بدون خط خوردگی (تمیزی رنگ آمیزی )، دقت در کشیدن اشکال هندسی ، شکوفایی ذوق و دقت در هنر نقاشی کشیدن ، علاوه بر محیط دوستانه کلاس، نظم در نقاشی لازم می باشد که آموزش داده می شود، البته پرورش قوه ی تخیل در دانش آموز در نظر گرفته می شود.
پایه سوم
در کلاس سوم ایجاد ارتباط دوستی در کلاس اولویت کار است که در کنار آن آموزش مرحله به مرحله، دقت در دیدن ،یا واژه ی نگا کردن در هنر را آرام و پیوسته به دانش آموز می دهیم ، علاوه بر آموزش بر اساس اشکال پایه هندسی ،شروع نقاشی از موجودات زنده در طبیعت به عنوان مثال کشیدن یک شاخه گل و نحوه ی رنگ آمیزی از تیره به روشن کنار رنگ های هم خانواده و اینکه دانش آموز در نگاه به امور اطراف خود با دقت بیشتر ببیند، تا بتواند در درس نقاشی نکات ریز موجود (به طور مثال در یک شاخه گل) را متوجه شود و دقت کافی در این امر را داشته باشد.
پایه چهارم
در پایه چهارم تمرکز بیشتر بر شناخت رنگ های اصلی- رنگ های درجه دوم و رنگ های هم خانواده است.کشیدن طرح هایی که لازم به تمرکز و دقت بیشتری نسبت به پایه های قبل دارد.
پایه پنجم
بیشتر پرداختن به طرح هایی همچون کوزه، خوشه انگور،ماهی و... برای اینکه دانش آموز کم کم مهارت کشیدن طرح های بزرگ دارای خطوط نرم و منحنی را بیاموزد و اعتماد به نفس کافی برای کشیدن طرح های بزرگ را به دست آورد.
پایه ششم
متن پایانی
آنچه که به طور کلی برای دانش آموزان عزیز در نظر گرفته شده است طی یک دوره ی سه مرحله ای می باشد که هر مرحله شامل 3 ماه است:
علم ، معرفت ،دانش ، فضل ،فرزانگی ،کمال ،کیاست .
هنر دو بعد دارد یک بعد آن دلالت بر فرزانگی فرهیختگی و کمال دارد بعد دیگر آن توانایی بیان افکار احساسات و عواطف تخیلات و تفکرات در قالب یکی از رشته های هنری است. آمیزه ای از این دو بعد هنرمندی است که زیبایی های جهان را شناخته و جهان را در کمال زیبایی می بیند.
هنر موجب تقویت و تکمیل مهارت های خواندن و نوشتن و توسعه زبان می شود. نقاشی فعالیتی آشنا و عادی است که بر رشد ذهنی بچه ها تاثیر زیادی دارد کودکان به نقاشی علاقه دارند و با هر چه در دسترس آن ها باشد طرح هایی می کشند که متناسب با سن و روحیه آن ها است . از آن جا که نقاشی فعالیتی هنری است به موازات رشد ذهنی و جسمی کودکان و به رشد همه جانبه دانش آموزان تاثیر می گذارد.
اهداف کلی برنامه درسی هنر
اصول برنامه درسی هنر
انجام دادن فعالیت های هنری در فضایی که کودکان آزادانه تخیل و اندیشه کنند حواسشان را تقویت می کنند. ظرفیت های نهفته هوش و تفکرشان پرورش می یابد عواطف و احساساتشان توسعه می یابد و استعداد و خلاقیتشان شکوفا می شود که به تربیت هنری منجر می شود.
ارائه فرصت تمرین هنری به دانش اموزان دارای مزایای فراوانی است که برخی از آن ها عبارتند از :